Biuro Aktuarialne Prospecto

Profesjonalne
Usługi Aktuarialne

Prospecto Sp. z o.o.
ul. Górczewska 216
01-460 Warszawa
 
prospecto@prospecto.com.pl 
Tel.: 22 666 08 97 Tel. kom.: 609 188 889
    ponad 20 lat doświadczenia
    ISO 9001   - gwarancja jakości
    ISO 27001 - bezpieczeństwo informacji
                                           (z uwzględnieniem zapisów RODO)
    
    Najlepsze Biuro Aktuarialne
    wg Forum Biznesu w latach 2011 - 2016  
    sprawdź >

Wyceny przedsiębiorstw

Wyceny przedsiębiorstw (zorganizowanej części przedsiębiorstwa)

Funkcjonowanie na rynku biznesowym zazwyczaj wiąże się z różnego typu transakcjami finansowymi, które wymagają określenia wartości przedsiębiorstwa. Wartość ta może być potrzebna w chwili sprzedaży, podczas podpisywania umów leasingowych, zawierania spółek kapitałowych, rozstrzygania sporów finansowych lub też w celu wykorzystania jej jako wadium.

Krajowy Standard Wyceny Specjalistyczny (KSWS) - Ogólne Zasady Wyceny Przedsiębiorstw określa, iż celem wyceny przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub udziału w przedsiębiorstwie, może być ustalenie jego wartości między innymi na potrzeby:
 
  1. Kupna lub sprzedaży,
  2. Postępowania układowego, upadłościowego lub likwidacji,
  3. Łączenia lub podziału przedsiębiorstw,
  4. Podwyższania kapitału lub umarzania akcji i udziałów,
  5. Określenie wartości aktywów posiadanych przez fundusze,
  6. Postępowań cywilnoprawnych,
  7. Podatkowe,
  8. Sprawozdawczości finansowej,
  9. Weryfikacji zdolności kredytowej i zabezpieczenia kredytu,
  10. Ubezpieczenia,
  11. Odszkodowania,
  12. Kontroli wartości kapitału zaangażowanego przez właściciela w przedsiębiorstwo. 

Proces realizacji wyceny

PROSPECTO_infografika_vD.jpg

1. Warunki współpracy ustalane są indywidualnie, drogą elektroniczną lub telefoniczną.
2. Termin realizacji wyceny wynosi 10-15 dni roboczych.
3. Efektem prac jest raport zawierający szczegółowe wyniki, założenia oraz opis metodologii.
4. Ostateczny raport z wyceny - po akceptacji założeń - dostarczamy pocztą kurierską.
5. Na każdym etapie nasi specjaliści służą pomocą i wsparciem merytorycznym.

Regulacje prawne

W Polsce temat wyceny przedsiębiorstwa nie został prawnie uregulowany. Nie ma również wyszczególnionych podmiotów, które takie wyceny mogą sporządzać. Wytyczne dotyczące procesu wyceny przedsiębiorstw stanowi Krajowy Standard Wyceny Specjalistyczny „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw”. Został on opracowany przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych i jego celem jest przedstawienie, wypracowanych z inicjatywy środowiska zawodowego rzeczoznawców majątkowych, zasad dobrej praktyki zawodowej w zakresie wyceny przedsiębiorstw. Organizacją społeczną, która skupia się w swojej działalności na temacie wyceny przedsiębiorstw jest Stowarzyszenie Biegłych Wyceny Przedsiębiorstw w Polsce. Zarząd SBWPwP, jako rekomendowany standard wyceny przedsiębiorstw, przyjmuje opracowany przez PFSRM Krajowy Standard Wyceny Specjalistyczny „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw”.

Przedstawione w KSWS „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw” zasady odnoszą się do wartości przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa bądź udziałów w kapitale własnym przedsiębiorstwa (przedmiot wyceny). Punktem wyjścia jest określenie celu wyceny dla uprzednio wybranego przedmiotu. Może być to przykładowo kupno/sprzedaż bądź postępowanie upadłościowe całego przedsiębiorstwa. Następnie wg Standardu niezbędne jest określenie podstawowych założeń wyceny - przykładowo założenia kontynuacji działalności lub likwidacji działalności. Powyższe ustalenia determinują przyjęcie standardu wartości mającego zastosowanie w danej wycenie. Standard wartości określa strony rzeczywistej bądź hipotetycznej transakcji oraz warunki jej zawierania. Definiuje również poszukiwaną w procesie wyceny kategorię wartości spośród godziwej wartości rynkowej, wartości sprawiedliwej, wartości inwestycyjnej bądź wartości wewnętrznej. Kolejnym etapem jest już wybór podejścia do wyceny i sama wycena.

KRAJOWY STANDARD WYCENY SPECJALISTYCZNY (KSWS) OGÓLNE ZASADY WYCENY PRZEDSIEBIORSTW

Metodologia wyceny

W każdym procesie prowadzącym do określonego efektu niezbędna jest metoda, za pomocą której cel będzie mógł zostać zrealizowany. O wyborze metody wyceny decyduje przede wszystkim cel i przedmiot wyceny. Przedmiotem wyceny może być przedsiębiorstwo rozumiane jako podmiot biznesowy lub też jako zorganizowane składniki majątku. Pierwsze podejście jest właściwe dla przedsiębiorstw mających dobre perspektywy funkcjonowania i rozwoju, drugie natomiast wobec przedsiębiorstw, które nie przynoszą właścicielowi korzyści z tytułu działalności gospodarczej i zasadniczo nie mają perspektyw rynkowych.


Zazwyczaj metody wyceny przedsiębiorstwa dzieli się na cztery kategorie obejmujące metody majątkowe, dochodowe, porównawcze i mieszane.


Do pierwszej kategorii kwalifikują się wszystkie sposoby wyceny oparte o dokumentację majątkową firmy, czyli metodę księgową, likwidacyjną i odtworzeniową. Metoda skorygowanych aktywów netto (metoda księgowa) jest jedną z najczęściej stosowanych w praktyce metod majątkowych. Bazuje ona na analizie bilansu i ma na celu urealnienie wartości kapitałów własnych (aktywów netto) danego podmiotu. Polega na korekcie bilansu przedsiębiorstwa o pozycje, które stanowią majątek nieprodukcyjny niemożliwy do zbycia lub jego zbycie jest utrudnione. Korekcie podlegają również wartości poszczególnych pozycji aktywów i pasywów uwzględniając zmiany wartości pieniądza w czasie.


Metody dochodowe oparte są na dochodach, jakie mogą być generowane z prowadzenia działalności gospodarczej w określonym czasie w przyszłości – jest to podstawa do ustalenia wartości przedsiębiorstwa. Jako dochód można rozumieć strumień zysków, przepływów pieniężnych lub dywidend, które są dyskontowane według stopy procentowej uwzględniającej ryzyko. Najczęściej stosowana jest metoda zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych. Metoda ta, ze względu na podstawowe kryterium wyceny wartości przedsiębiorstwa jakim jest dochód z inwestycji (lub prowadzenia działalności biznesowej), najlepiej oddaje wartość rynkową działającego przedsiębiorstwa oraz pozwala na określenie oczekiwania potencjalnych inwestorów dzięki właściwemu oszacowaniu stopy dyskontowej.


Metoda porównawcza (mnożnikowa) opiera się na wykorzystaniu określonych zależności ekonomicznych, które są wyrażone w postaci różnego rodzaju mnożników i wskaźników. W celu przeprowadzenia wyceny wartości spółki metodą rynkową należy przede wszystkim dobrać bazę porównawczą. Jest to możliwe poprzez wytypowanie kilku porównywalnych spółek notowanych na rynkach zorganizowanych (giełdach).


Trzy pozostałe metody mieszane: berlińska, szwajcarska i stuttgarcka opierają się głównie na wycenie majątkowej, dochodowej i wartości reputacji firmy.


Dla kogo wycena przedsiębiorstwa?

Według KSWS „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw” przedmiotem wyceny może być całe przedsiębiorstwo, jego zorganizowana część lub udziały w jego kapitale własnym. Najczęściej wartość przedsiębiorstwa ustalana jest w związku z transakcją kupna bądź sprzedaży całości jego udziałów bądź ich części. Powodem wyceny firmy mogą być wymagania sprawozdawczości finansowej (przykładowo test na utratę wartości spółki przejętej), postępowanie układowe, upadłościowe lub likwidacyjne, transakcja połączenia czy podziału przedsiębiorstwa, podwyższanie kapitału lub umarzanie akcji i udziałów, okresowa kontrola wartości kapitału zaangażowanego przez właściciela w przedsiębiorstwo czy też weryfikacja zdolności kredytowej i zabezpieczenia kredytu przez banki bądź inne podmioty zapewniające finansowanie. Wycena wartości przedsiębiorstwa jest również niezbędna przy próbie wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych (IPO) oraz jest pomocna przy zmianie formy prawnej przedsiębiorstwa, przy zmniejszeniu ryzyka podatkowego, przy sporach pomiędzy wspólnikami (akcjonariuszami) bądź przy wyjściu wspólnika (akcjonariusza).


Sprawdź nasze referencje (kliknij)



<< wstecz

 

Jakość nigdy nie jest przypadkiem!


Medale.gif
perla_IQ_.gif
CWB_.gif
ISO9001.gif
ISO27001__.gif
PCK.gif
RZETELNA_FIRMA.gif


Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!

Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!