2025-10-10
W dniach 7-8 października 2025 r. odbyło się posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej.
W dniach 7-8 października 2025 r. odbyło się posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej.
Rada postanowiła obniżyć stopy procentowe NBP o 0,25 pkt. proc. do poziomu:
stopa referencyjna 4,50% w skali rocznej;
stopa lombardowa 5,00% w skali rocznej;
stopa depozytowa 4,00% w skali rocznej;
stopa redyskontowa weksli 4,55% w skali rocznej;
stopa dyskontowa weksli 4,60% w skali rocznej.
Uchwała Rady Polityki Pieniężnej wchodzi w życie 9 października 2025 roku (źródło : www.nbp.pl).
Czy powyższa zmian stóp procentowych będzie miała wpływ na wyceny aktuarialne?
Tak, pośrednio będzie ona wpływała na rentowność obligacji, a one na stopę dyskonta używaną przez biuro aktuarialne i aktuariusza do dyskontowania przepływów pieniężnych związanych z przyszłymi świadczeniami pracowniczymi, tj. rezerwy na nagrody jubileuszowe, rezerwy na świadczenia i odprawy emerytalne, pośmiertne, rentowe itp.
Czy powyższa zmian będzie miała wpływ na wyceny kredytów, obligacji i leasingów w skorygowanej cenie nabycia SCN (wycenie w zamortyzowanym koszcie)?
Tak, spowoduje ona zmianę oprocentowania powyższych zobowiązań, dlatego biuro aktuarialne i aktuariusz musi je uwzględnić w wycenach aktuarialnych przyszłych przepływów pieniężnych.
Jeśli chcą Państwo sprawdzić jak zmiana stóp procentowych wpływa na wycenę aktuarialną rezerw na świadczenia pracownicze, wtedy zapraszamy do kontaktu z naszym biurem aktuarialnym!
Czytaj więcej artykułów związanych z wyceną aktuarialną:
Wycena aktuarialna - Przeciętne wynagrodzenie GUS – istotny wskaźnik w wycenie rezerw pracowniczych (dane na 31 sierpnia 2025)
Wycena rezerw aktuarialnych – Inflacja CPI jako kluczowy wskaźnik makroekonomiczny (sierpień 2025)
Wycena aktuarialna rezerw pracowniczych - rentowności obligacji skarbowych na dzień 31 sierpnia 2025 i jej wpływ na wycenę rezerw
Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych