2025-05-08
Co zawiera raport aktuarialny z wyceny rezerw na świadczenia pracownicze i jak go poprawnie czytać? Sprawdź, jak aktuariusz dokumentuje dane, metody i wyniki w raporcie przekazywanym księgowym, zarządowi i audytorom.
Ten przewodnik zawiera opis kluczowych elementów raportu aktuarialnego i pozwoli je lepiej zrozumieć. Na końcu podajemy także przykładowe pytania dotyczące raportu aktuarialnego wraz z odpowiedziami.
Raport z wyceny rezerw na świadczenia pracownicze dokumentuje metodologię wyceny dokonanej przez aktuariusza oraz szczegółowe wyniki kalkulacji. Najczęściej bezpośrednimi odbiorcami i czytelnikami raportu są: księgowi, zarząd firmy oraz audytorzy. Do rąk tych osób trafia dokument, który często jest wielostronicowy (średnio przynajmniej kilkanaście stron) i zawiera elementy z obszarów: księgowego, kadrowego, statystycznego oraz finansowego. Tak szeroki zakres danych może czasem budzić wątpliwości lub generować konkretne pytania.
Poniżej umieszczamy kilka przykładowych pojęć występujących w raportach aktuarialnych, które dotyczą wyceny aktuarialnej rezerw na świadczenia pracownicze tj. rezerwy na odprawy emerytalne, rentowe, pośmiertne, rezerwy na nagrody jubileuszowe itp.
Oczywiście może się zdarzyć, że niektóre z nich nie są stosowane ze względu na specyfikę wyceny lub są zastępowane innymi zwrotami.
Dość popularne pytanie brzmi:
„Co spowodowało zmianę rezerw w stosunku do ubiegłego roku?”
Inne przykładowe pytanie to:
„Czy założenia demograficzne są dopasowane do naszej firmy czy też są uniwersalne?”
„Z czego wynika rezerwa krótkoterminowa na odprawy rentowe i pośmiertne?”
W sytuacji jakichkolwiek wątpliwości należy sformułować pytania i zadać je telefonicznie lub mailowo pracownikom biura aktuarialnego.
Odpowiedzi na pytania często stawiane przez klientów:
Zgodnie z pkt. 3.2.7. Krajowego Standardu Aktuarialnego nr 1 (KSA 1) raport powinien zawierać: Imię, nazwisko, dane kontaktowe i podpis osoby dokonującej wyceny, a w przypadku osoby będącej aktuariuszem także numer wpisu do rejestru aktuariuszy.
Zwykle przygotowanie raportu, które musi być poprzedzone wyliczeniami i ich akceptacją przez klienta, zajmuje około tygodnia od otrzymania danych. Zależy to od złożoności prac oraz dostępności klienta w razie pytań aktuariusza.
Dane do wyceny powinny obejmować aktualną sytuację zarówno gospodarczą (aktualna stopa dyskontowa, prognozy wzrostów płac, inflacja) jak i sytuację demograficzną firmy. Stare dane kadrowe obarczone są tym, że zawierają pracowników, który już mogli zdążyć odejść z firmy, z drugiej strony być może pracownicy w wieku emerytalnym jednak nie przeszli na emeryturę zgodnie z założeniami. Ważne są też nietypowe ruchy kadrowe (przejęcia na 23’ KP, transfery pracowników między grupami itp.). Z tego powodu nowa wycena aktuarialna powinna bazować na nowych danych. Sytuacje, w których działanie może być inne, to wyceny cykliczne, np. kwartalne. Te wymagają indywidualnych ustaleń z biurem aktuarialnym.
Tak, możemy przygotować wersję w języku angielskim. Jest to usługa dodatkowo płatna.
Jeżeli potrzebują Państwo raportu z wyceny rezerw pracowniczych lub chcieliby Państwo zrozumieć treść raport, który już posiadacie, nasze biuro aktuarialne Prospecto służy pomocą. Zapraszamy do kontaktu z ekspertami.
Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!