Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)
Pracodawca ma
obowiązek wdrożenia PPK lub PPE dla wszystkich pracowników, za których odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne, zgodnie z poniższym harmonogramem.
Źródło: PFR
Forma prowadzenia PPK
Zgodnie z ustawą o PPK, pracownicze plany kapitałowe mogą być prowadzone w jednej z niżej wymienionych form / instytucji:
- Towarzystwo funduszy inwestycyjnych (TFI)
- Pracownicze towarzystwo emerytalne / Powszechne towarzystwo emerytalne (PTE)
- Zakład ubezpieczeń na życie
Liczba zarządzających PPK na 30.06.2020 r.

Źródło: PFR
Regulacje prawne: Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych (tekst jednolity, Kancelaria Sejmu RP)
Kryteria wyboru zarządzającego PPK
Zgodnie z przepisami, przy wyborze instytucji finansowej zarządzającej PPK pracodawca powinien kierować się
„najlepiej pojętym interesem osób zatrudnionych”.
Zgodnie z Art. 7.3 Ustawy o PPK, przy wyborze instytucji zarządzającej PPK
należy brać pod uwagę:
- warunki zarządzania
- doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub emerytalnymi
- efektywnością w zarządzaniu aktywami
Wybór zarządzającego PPK to najtrudniejsza i najbardziej pracochłonna cześć wdrożenia PPK w przedsiębiorstwie - wymagają ona wiedzy na temat rynku kapitałowego oraz czasu i zasobów niezbędnych do wykonania analizy porównawczej wszystkich 20 zarządzających PPK.
Podstawowe błędy przy wyborze zarządzającego PPK
- brak dokładnej analizy dostępnych na rynku ofert
- wybór na podstawie spotkań / ofert 3-4 zarządzających (bez analizy pozostałych)
- brak uczestnictwa reprezentacji pracowników w wyborze PPK
- brak analizy efektywności (rentowności) wszystkich zarządzających
Wdrożenie PPK samodzielne czy z niezależnym konsultantem?
Decyzja o wyborze zarządzającego PPK nie jest oczywista i łatwa (wybór jest bardzo szeroki). Pracodawca możne spotkać się jedynie z kilkoma dostawcami, ale muszą być oni racjonalnie dobrani – inaczej uzyska jedynie informację, że dany podmiot „jest najlepszy na rynku”, bez żadnej analizy potrzeb własnych i oczekiwań pracowników oraz niezależnej analizy porównawczej poszczególnych dostawców.
Od dokonanego wyboru zależy zadowolenie pracowników. Jednocześnie większość pracodawców ze względu na brak czasu lub osób o dogłębnej znajomości rynku emerytalnego, nie jest w stanie dokładnie przeanalizować wszystkich dostępnych możliwości – musi je w sposób racjonalny ograniczyć (samodzielnie lub przy pomocy konsultanta zewnętrznego).
Niezależny konsultant:
- zatrudnia doświadczonych analityków aktuarialnych, finansowych i emerytalnych
- posiada doświadczenie i wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania rynku inwestycyjnego i emerytalnego
- przedstawi niezależnie i transparentnie cały rynek dostawców PPK
Dlaczego warto wybrać niezależnego konsultanta:
- porównanie wszystkich ofert jest czasochłonne i może stanowić problem pod względem analitycznym (wielowymiarowa analiza uwzględniająca poziomy ryzyka oraz wyniki inwestycyjne obszernej ilości dostępnych funduszy)
- wysokie koszty związane z ilością poświęconych godzin oddelegowanych do tego zadania pracowników nie gwarantują odpowiedniego wykonania analizy
Dlaczego Prospecto jako niezależny konsultant przy wdrażaniu PPK?
- od 19 lat zajmuje się doradztwem emerytalnym, aktuarialnym i finansowym
- posiada zespół doświadczonych licencjonowanych aktuariuszy (specjalistów od wyceny ryzyka finansowego i emerytalnego)
- posiada certyfikat zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001
- posiada certyfikat zarządzania bezpieczeństwem danych zgodny z ISO 27001 (uwzględniający RODO)
- liczne nagrody i tytuły przyznane przez autorytety branżowe
- doświadczenie we wdrażaniu programów PPE i PPK
Co oferujemy?
- pomoc przy kompleksowym wdrożeniu PPK
- przekazanie materiałów informacyjnych dla pracowników
- pomoc w wyborze podmiotu zarządzającego i podczas negocjacji warunków umowy
- prezentację rozwiązań dla reprezentacji pracowników (metodologia wyboru, materiały informacyjne, ostateczny wybór odpowiednich rozwiązań itp.)
- przekazanie symulatora pozwalającego pracownikom wyliczyć składki oraz oszacować wartość zgormadzonych środków w PPK w długookresowej perspektywie
- reprezentację pracodawcy przed instytucjami nadzorczymi oraz dostawcami usług
- udzielenie odpowiedzi na pytania pracowników, PIP itp.
- pomoc w opisie procedur wewnętrznych i procesów, w szczególności w zakresie obowiązków działów HR i księgowości w obszarze administrowania PPK (dot. realizacji obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych, archiwizacyjnych itp.)
- opis metodologii wyboru, symulator oraz materiały informacyjne dla pracowników.
- monitorowanie funkcjonowania PPK oraz zmiany w trakcie ich trwania
<< wstecz